top of page
  • מערכת "אמנים ישראלים"

שירת חפצים של הומנואיד (תערוכות נפתחות 21.7)

על פי קליפורד גירץ (Geertz) "תרבות היא מערכת של תפישות, שעוברות מדור לדור (ומשותפות בקרב הציבור/חברה, א.י), ובאות לידי ביטוי בצורת סמלים (וכלים, א.י) שבאמצעותם אנשים מתווכים, מנציחים ומפתחים את הידע שלהם על אודות החיים ואת יחסם אליהם" אז מה בין חפצים להומנואיד (דמוי אדם) ומה בין חיפה לתל אביב ? שתי תערוכות העוסקות בכך יפתחו היום בשעה 20:00 בערב האחת בתל אביב והאחת בחיפה וחוץ מזה - כרגיל - הכל* קורה - מוזמנים לבדוק את לוח אירועי התרבות/אמנות שלנו שמתעדכן באופן שוטף)

שירת חפצים: אמנות ושירה פוגשות עיצוב

פתיחה חגיגית: יום חמישי ה-21 ליולי, בשעה 20:00. (נעילה: שלישי 06.09.16)

מקום: גלריה שער 3, רחוב שער פלמר 2 - מול הדואר בתכנית: קריאת "שירת חפצים" על ידי המשוררים: נוית בראל, יעל בירנבאום, אופיר משרקי, דנה מרקוביץ, מרחב ישורון, שגיא אלנקוה ועוד

שער 3 שמח לארח תערוכה המציגה ז'אנר פואטי חדש וייחודי בשירה העברית: "שירת חפצים".

שירים על החפצים שמקיפים אותנו ביום יום: מסננת, מאפרה, מקרר ("וואו איזה אבסורד!...") ועוד!

השירים בתערוכה מונחים זה על זה בערימות דפים ענקיות, והמבקרים מוזמנים לקרוא, לאסוף שירים ולהכין ספר

שירי חפצים אישי במעטפה מיוחדת. את השירים אפשר גם לשמוע - לכל שיר נלווית הקראה בקולו/ה של המשורר/ת. בצד השירים, מוצגות עבודות הבוחנות, במדיומים שונים של אמנות, כיצד החפצים מבטאים את חיי היום יום וכיצד הם עצמם משקפים את מי שמשתמש בהם.

(צילום: האמן) UNGA, YONIM ARUROT, Hnd made embroidery ,54X54, 2015 .2

משוררים מציגים: מאיה בז'רנו, ערן הדס, אלפרד כהן, עדי קיסר, טל ניצן, נוית בראל, שגיא אלנקוה, אהרון שבתאי, גלעד כהנא, צאלה כץ, רוני סומק, תהל פרוש, אגי משעול, רועי צ'יקי ארד, יודית שחר, יונתן לוי, ענבל אשל כהנסקי, אופיר משרקי, יהונדב פרלמן, חזי לסקלי, ורדה בן חור, רות לורנד, דניאל עוז, מרחב ישורון, אלה נובק, דנה מרקוביץ, שלומי חתוכה, מלכי טסלר, ואן נויין, יעל בירנבאום

אמנים מציגים: אברהם אילת, UNGA, ירון אתר, איריס סינטרה, מריה זאיקינה, אמנון בן עמי, אנה לוקשבסקי, בעז נוי, הילה סלעי, מנאל מחמיד, חן צרפתי, יעל אילן, נטליה זורבובה, חמודי גנאם, סברינה דה ריטה, שלומית איזנשטיין.

יוזמה: רביד רובנר, היסטוריונית ופילוסופית של העיצוב

אוצרות: רביד רובנר, בעז נוי וסמדר שינדלר

שעות פתיחה שער 3: ג'- ו' 14.00-11.00; ג' 21.00-17.00 גלריה 04-625-2844

מידע עדכני בעמוד הגלריה

או בעמוד התערוכה: https://www.facebook.com/shirathafazim

הומנואיד (דמוי אדם) - תערוכה זוגית, בוריס ומרים יוחבץ

הפתיחה: 21 ביולי 2016, בשעה 20:00 (נעילה: 19/8/16)

ביום חמישי ה-21/7/16 תפתח באלפרד, מכון שיתופי לאמנות ולתרבות, התערוכה הזוגית 'הומנואיד', בה יוצגו עבודות של האמנים בוריס ומרים יוחבץ.

תערוכה זו תהיה השישית בשנת התערוכות של 2016, שמורכבת כולה מתערוכות הסובבות סביב תמת 'האנושי'. הסדרה השנתית חולקה לשני רצפים של תערוכות הבוחנות מהם התכנים האפשריים של "האנושי" כיום: 'בין האנושי לשמיימי' ו 'בין הפרטי לכללי', המהווים ניסיונות תחימה של מושג "האנושי". כל התערוכות עומדות בפני עצמן, אמנותית ואוצרותית, ושולבו בסדרה בהתאם לקישורן לנושא.

הומנואיד

בוריס ומרים יוחבץ, אב ובת, יציגו בתערוכה עבודות חדשות שנוצרו במיוחד לתערוכה, ברובן ציורים בגדלים משתנים, בטכניקה של גואש (בוריס) ואקריליק (מרים) ולצידם מיצב שיורכב מפסלים קטנים.

הומנואיד הוא מושג שמקורו בביולוגיה, המתייחס לדמות בעלת מאפיינים אנושיים יחודיים, אף שאינה אנושית. המושג מתייחס ליצורים מתחומים מגוונים כמו רובוטים דמויי אדם, יצורים היברידיים במיתולוגיות העממיות השונות, חייזרים ביצירות מדע בדיוני, וגמדים, טרולים ודומיהם ביצירות פנטזיה.

התערוכה הומנואיד מציגה שתי נקודות מבט מפתיעות על דימוי האדם, של אב ובת, האחת קוסמופוליטית והשנייה אישית. שניהם קשובים לתחזיות המנבאות את העתיד דרך בדיחות הדעת והחיפוש אחר האנושי.

בוריס יוחבץ, "לפני הסערה", גואש על נייר, 2016, קרדיט צילום: אלי צוצ'ידה

בוריס יוחבץ: "התחושה שמולי ניצבים דמויי אדם מלווה אותי מגיל צעיר. כילד קטן בימים אחרי מלחמת העולם השנייה, צפיתי בברית המועצות מלקקת את הפצעים. כאדם צעיר, בעודי מביט בפוליטיקה הבלתי אפשרית של אירופה של המאה העשרים, ניטעה בי התחושה שאישים קיצוניים כמו היטלר וסטאלין, גם הם לא היו בני אנוש רגילים. ראיתי בהם יצורים דמויי אדם, שהניעו את אותן מסות אנושיות, דמויות אדם בעצמן, שובים אותם בקסמן של אידיאולוגיות הרצחניות.

אחר כך נמשכתי אל סרטי המדע הבדיוני, שהחלו לטפטף לברית המועצות בשנות השישים, ובהם מפלצות ויצורים דמויי אדם. המוטיב ההומנואידי קיבל מימד נוסף: אמנותי וספרותי, באותה התקופה התחלתי לחשוב ברצינות על אמנות".

מרים יוחבץ, "רובוט שמייח ועיר", אקריליק על נייר, 2016, קרדיט צילום: אלי צוצ'ידה

מרים יוחבץ: "השימוש במילה הומנואידים מייצר אולי ציפייה לראות משהו מכני, טכנולוגי, קר ומנוכר. הכוונה שלי היא דווקא לייצור חוויה פיגורטיבית וצבעונית שתגרום לכך שאנשים קודם כל יחייכו. אני מחפשת את החיבור בין המחשב לשלוחתו האנושית, ובתפר הזה אני מנסה לזהות את אותו מקום חמקמק בו הגבולות בין האדם למכונה מיטשטשים. אני מחפשת ליצוק תוכן מרגיע לקיום המאיים הזה, להתייחס אליו כאל צעצוע ועל ידי כך לבלום את התחושה שהעולם ההומנואידי משתלט בעורמה על חיי".

בוריס יוחבץ, בוגר תואר שני באמנות של האקדמיה לאמנות ע''ש מוחינה שבסנט פטרסבורג, הציג במוזיאונים ובגלריות שונות בארץ ובעולם, עבודותיו נמצאות באוספים ישראליים. עלה לישראל ב- 1974, היה חבר בקבוצת האוונגרד הרוסי "לוויתן". יוצר ופועל בדרום תל אביב למעלה מארבעים שנה.

מרים יוחבץ, ילידת 1975, בוגרת התיכון לאמנות ע"ש 'תלמה ילין', ולימודי תואר ראשון בתקשורת חזותית ב'שנקר'. עבודותיה הוצגו בתערוכות קבוצתיות בגלריות שונות בארץ.

bottom of page