top of page
  • איריס רונלי-ריקליס

כשאמנות וניהול מתחברים


צילום: להב התוכניות לפיתוח מנהלים



"אנחנו ניצבים בהתמדה מול הזדמנויות אדירות, המחופשות לבעיות לא פתירות" - לי איאקוקה


בעולם של (VUCA (Volatility, Uncertainty, Complexity and Ambiguity משימת הניהול של מנהלי ארגוני תרבות ואמנות מורכבת בהרבה משהייתה בעבר ודורשת חשיבה יצירתית, תושיה, זמישות (Agility / גמישות אסטרטגית), יכולת שילוב והטמעה של ידע ייחודי לתחום, לצד מיומנויות ניהול כלליות וסטנדרטים ניהוליים המשותפים לכל תחומי הניהול.

במציאות שלנו בישראל, הקניית ידע כזה לעוסקים במלאכת ניהול של מוסדות ומיזמים בתחום התרבות והאמנות חשובה במיוחד נוכח העולם המשתנה במהירות והאתגרים ההולכים וגדלים.


ארגונים, מוסדות ומיזמי תרבות נדרשים לא אחת להמציא מחדש את עצמם על מנת לשרוד, להתאים את עצמם לסביבה משתנה הן מהבחינה האמנותית והן הניהולית, להתמודד עם תקציבים שהולכים ונשחקים, לעדכן את שיטות השיווק והמכירות על מנת לפתח ולמשוך קהלים חדשים, להתחדש אמנותית ולפתח מוצרים חדשים, להתמודד עם אתגרים כלכליים וניהוליים, כשלפעמים – אותו מנהל נדרש לתת מענה לכול אלה. גם בעולמם של היזמים הצעירים - אלו שחולמים - מקימים – יוזמים – הוגים מיזמי תרבות ואמנות, ריבוי הכובעים מחייב הבנה ויכולת להטוטנות בתחומים השונים.


למנהלים רבים - גם בעלי ניסיון, או ליזמים צעירים - חסרה תשתית ניהולית מקצועית, המבוססת על ידע אקדמי לצד שיתוף בידע וניסיון מקצועי - פרקטיקום, של העושים במלאכה. על רקע המחסור הזה ועל מנת לסייע בהתמודדות עם האתגרים החדשים המשותפים לעוסקים בתחום נבנתה תוכנית יחודית בלהב פיתוח מנהלים, הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב. תכנית ניהול תרבות ואמנות מיועדת לכל מי ששיש לו נגיעה לתחום ורואה עצמו כמנהל ומוביל תרבותי ולכל אלה שחשובה להם תרבות הניהול בניהול התרבות.


מתוך היצע הידע העצום שקיים בפקולטה לניהול, בחרנו – פרופ' אורלי יחזקאל, סגנית דקאן הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב והמנהלת האקדמית של התכנית ואני, שמנהלת את הזוית המקצועית של התוכנית, להתמקד בכמה נושאים מהותיים שיש להם נגיעה ברמת היום-יום של כל מנהל או יזם בכלל ומנהלים ויזמים מתחום התרבות והאמנות בפרט: ניהול בעולם של מורכבות ואי-ודאות, ארגונים וסביבתם, סדר ואי-סדר בארגונים מורכבים, שינוי ארגוני, דוחות כספיים ופיננסיים, עקרונות יסוד בשיווק, חדשנות, מיתוג, מגמות וטרנדים צרכניים, המחרה, גיוס משאבים, התכנית העסקית, עקרונות החשיבה היזמית, גלובליזציה - עולם של הזדמנויות ואיומים, קניין רוחני וזכויות יוצרים, התנהגות צרכנים, ניהול ובקרת עמותות, ניהול המשאב האנושי ועוד.


ומעבר לאלה, תיבלנו והעשרנו את התוכנית במרצים אורחים המומחים בתחומם, שישתפו אותנו בתובנות שצברו מנסיונם הרב: אלון ספן – מנכ"ל מוזיאון הטבע החדש (והראשון בארץ מסוגו!) שנפתח בימים אלה, יספר על המורכבות שבהקמת מוזיאון חדש, אתגר הבחירות הניהוליות לצד בחירות אמנותיות והדיאלוג עם האוצרות, יוסי מאירי – מייזמי ומקימי הד סטרט – ירצה על גיוס כספים בעידן המודרני, טל גרשון – מומחה בנושא דיגיטל ומדיה חברתית יספר על תקשורת עם קהלים חדשים, עמנואל ויצטום ידבר על ניהול אמנותי בעידן הווב, טלי ברש מביאה מנסיונה בגיוס מוסדי ועוד.

455 מילים על 90 שעות אקדמאיות מלאות בעניין ותכנים, ניפגש ב- 31 בינואר 2018!


איריס רונלי ריקליס, סמנכ"ל אסטרטגיה ופיתוח בעמותת המידברן, מפיקה ומנהלת מקצועית של תכנית ניהול תרבות ואמנות בלהב פיתוח מנהלים, הפקולטה לניהול ע"ש קולר, אוניברסיטת תל-אביב - פרטים מלאים בלינק



bottom of page