top of page
  • מערכת "אמנים ישראלים"

החלל הוא הכלל ?


מגזין תוהו שמחים להודיע על האירוע הציבורי הראשון מטעם המגזין - הכנס "החלל הוא הכלל: אפרופוטוריזם, ערבפוטוריזם והחיפוש אחר ממדים חדשים" (Space is the Place: Afrofuturism, Arabfuturism and the Search for New Dimensions) שיתקיים ביום רביעי, 26 באפריל, בין השעות 16:00 ל- 22:00 באודיטוריום של בית ספר בסיס לאמנות ותרבות בהרצליה.

הדובר המרכזי הוא אחד החוקרים הבכירים של האפרופוטוריזם בעולם, ד"ר ריינלדו אנדרסון, מעורכי הספר "אפרופוטוריזם 2.0: עליית האסטרו-שחורות" (2016). הכנס כולו ייערך בשפה האנגלית ומארגניו הם: אבי לובין, למא סולימאן ולאה אביר מייסדי ועורכי המגזין.


מלבד הדובר המרכזי, תתארח בכנס אראטה אידלגו (Hidalgo), יוצרת מדע בדיוני קווירי וחוקרת תרבות וספרות מספרד. משתתפים נוספים כוללים את ד"ר נדים כרכבי, מחברי מערכת תוהו, מוחמד ג'באלי, יעל מסר וטליה הופמן. במסגרת הכנס יתקיימו הקרנות של סרטים קצרים, כמו "Space Refugee" של חליל אלטינדרה* (נ. 1971, חי ועובד באיסטנבול). הכנס ייחתם בסט תיקלוט מיוחד של גיא דוביוס (אושרוב), העוקב אחר יצירתו של סאן רא, מחלוצי האפרו-פוטוריזם בשנות ה-60 של המאה הקודמת.


באוגוסט 2016 פורסם במגזין תוהו מאמרה של למא סולימאן, "פוטוריזם אפריקאי ופוטוריזם ערבי מנקודת מבט עכשווית של קוראת גולה", אשר זכה לתפוצה נרחבת, מקומית ועולמית, ולתגובות רבות. הכנס הקרוב ממשיך את הדיון החלוצי שפותח במאמר ומרחיב אותו. הדוברים השונים יציגו ביטויים אפרו- וערב- פוטוריסטיים, וייבחנו את הרלוונטיות של המחשבה האתנו-פוטוריסטית לאמנות ותרבות במזרח התיכון.


בין ההרצאות בכנס, ריינלדו אנדרסון ידבר על האופן שבו מחשבה אפרופוטוריסטית הפכה, בעידן של לאומיות מתגברת, לכר לחשיבה ביקורתית כנגד גזענות, אירופוצנטריות וניצול. יעל מסר תציג עבודות אמנות מקומיות המדמיינות את היום שלאחר סיום הפרויקט הציוני. אראטה אידלגו תדבר על "קוויריות ספקולטיבית", או "כיצד המדע הבדיוני הקווירי שינה את יחסה לחלוקות מגדריות מקובלות".


מחירי כרטיסים: 15 ש"ח לחלק ראשון/שני ו - 22 ש"ח ליום העיון כולו (כל ההכנסות לעמותת תוהו).

מספר המקומות מוגבל. הכניסה חינם למנויי תוהו. כרטיסים ניתן לרכוש כאן: tixwise.co.il/he/spaceistheplace


טליה הופמן, شامْ(ا) שָׁמָה, דימוי מתוך וידאו, 2016


"תוהו" מבקש ליצור גוף משמעותי ונגיש של כתיבה על אמנות ולתת במה למגוון כותבים מקומיים ובינלאומיים. המגזין מתעדכן באופן שוטף בראיונות, סקירת תערוכות וביקורות, מונוגרפיות וטורים (מילוליים וחזותיים), וכן בחיבורים מוזמנים ומתורגמים בנושאים שונים הקשורים לתרבות ואמנות עכשווית. החומרים המצטברים במגזין ממקמים את הדיון בהקשרים פוליטיים, גיאופוליטיים, חברתיים ואחרים. תוהו מחוייב לערכים של שוויון וחופש ביטוי ולחיזוק המורכבות והייחוד של השיחה על אמנות ופועל למול האתגרים הרבים העומדים בפני ערכים אלה.


*אודות Space Refugee של חליל אלטינדרה: סרטו של אלטינדרה (20 דקות) שהוצג באוקטובר האחרון ב-Neuer Berliner Kunstverein, מציע לחשוב על החלל החיצון כמקום מקלט לפליטים. הסרט עוסק בדמותו של מֻחַמד אחמד פארִס, הקוסמונאוט הסורי הראשון, שבשנת 1987 המריא לחלל במסגרת תכנית החלל הסובייטית ושהה בתחנת החלל מיר. כיום, עקב הצטרפותו למורדים בשלטון אסד, נאלץ פארס לעזוב את סוריה וחי כפליט באיסטנבול.




bottom of page