top of page
  • מערכת "אמנים ישראלים"

קהילות, אמנות מדרום ועד צפון


אמנות הינה סוג של תקשורת כשבשנים האחרונות ניכרת עליה מתמדת בדיון בסוגיה של החיבור בין אמנות וקהילה - איך בעידן בו כולנו "מחוברים" - מייצרים ומוצפים בנחילים אינסופיים של מידע הדבר בא לידי ביטוי. לכן אנו שמחים לשתף אתכם בשני כנסים הקרבים ובאים אלינו שיערכו בשבועיים הקרובים שיגעו באספקטים שונים של הסוגיות הללו ע"י אמנים ומומחים שונים מתחום התרבות מהארץ ומהעולם.

הכנס הראשון יערך באונ' בן גוריון בתאריכים 5-4 ביוני תחת הכותרת "מרחב וזהות בתרבות הישראלית - מבטים על הזיקות בין מקום לבין גורלות של יחידים, עדות וקהילות במרחב הישראלי"

בתוכנית הכנס

10:00 עד 11:30 מרחב וזהות – ביקורת תרבות יו"ר - ירחמיאל כהן לארי אברמסון " 1967 " – על ההיסטוריה כמצע לאמנות אריאל הירשפלד הסירוב לשורשים חביבה פדיה מקום ללא מרחב ושאלת הגבול

12:00 עד 13:30 מולדת – מקום ונוף יו"ר - אריאל הירשפלד יוסי סוכרי זהות אישית במקום או בא-מקום אבנר פיינגלרנט המדבר כמסמן אפס-זהות של ״שום איש״ ב״שום מקום" נעמה צאל בלי נוף: על התכחשות לאדם ומקום בפתח המאה ה-21

15:00 עד 16:30 מרחב, גוף ומגדר יו"ר - שמרית פלד תמר הס שירה נשית במרחב ציבורי - קריאה ב כפור של שמעון אדף רוני הלפרן תשוקה ב"אזורי גבול" - על גדר חיה לדורית רביניאן ומכתוב לאיריס אליה כהן זיוה מקונן דֵגוּ זהויות שקופות במרחב הישראלי - שקיפות של אישה שחורה

19:30 עד 21:00 סדנת דרומית-מזרחית בקטעי נגינה, פיוט ושירה, דויד פרץ בבלוז מדברי "ביאליק 26 ", באר שבע

ואילו ביוני 5-6 במכללת סמינר הקיבוצים יתקיים כנס בינ"ל (השלישי במספר) של התכנית לתואר שני "אוריינות חזותית - אמנויות בחינוך" תחת הכותרת "קהילות והממד החזותי" - הכנס יעסוק השנה בקשרים המגוונים המתקיימים בין עשיית אמנות וקהילות. בכנס יועלו סוגיות ביקורתיות הנוגעות לכלים, החלטות, טעויות, גבולות והזדמנויות של פעולות אמנות בקהילות שונות סביב העולם. אמנים, אקטיביסטים, מחנכים ואוצרים ידונו בשאלות לגבי מקומו של האמן האקטיביסט כסוכן שינוי ומתווך בקהילות מודרות. הכנס יעלה את השאלה האם לאמנות יש משמעות חברתית, או תפקיד כמתווכת בקהילות מודרות ומסוכסכות. כיצד אמנים/אוצרים/מוסדות אמנות יכולים להגיב למצבים חברתיים שונים בקהילותיהם, ובאיזו דרך, אם בכלל, עליהם להיות מעורבים ולנקוט צעדים מעשיים או להשמיע את דעתם. הכנס יבחן השקפות עולם, מנהגים ואמונות וישאל באילו דרכים עשויה האמנות להשתלב בסביבות חיים מגוונות.

בכנס ירצו פעילים מרכזיים בתחום האמנויות בקהילה, מהארץ ומהעולם, שכל אחד מהם נודע בזכות פרויקטים משמעותיים שיזם, הפיק והוביל בשיתוף אמנים ומגוון אוכלוסיות וקהילות. הכנס הוא שיתוף פעולה עם מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית. יזמה והובילה את הכנס ד"ר סיגל ברקאי, ראש התכנית לתואר שני בשיתוף עם ד"ר איה לוריא אוצרת ראשית ומנהלת מוזיאון הרצליה.

משתתפים: עדי יקותיאלי – אמן ויזם חברתי, ראש התכנית לאמנות בקהילה בשנקר, ייסד את העמותה לאמנות בקהילה ובאמצעותה פיתח ויישם פרויקטים קהילתיים באמנות בהשתתפות עשרות אלפי משתתפים, בכל רחבי הארץ וב-30 מדינות נוספות.

הילה פלד – מנהלת אגף החינוך (מוז"ה), במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית. בימים אלו מוצגת במוזיאון התערוכה: "תרגילים באוצרות: ילדים אוצרים מאוסף המוזיאון" פרויקט ייחודי בהובלת מוז"ה ובו הזמנה למפגש מחודש עם אוסף מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית דרך עיני ילדים.

מעין שלף –אוצרת עצמאית העוסקת בעיקר בחקירת נושאים חברתיים ופוליטיים דרך פרקטיקות השתתפויות של אמנות בקהילה. אצרה את התערוכה "שירת המקהלה" במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית, שכללה תיעוד של עבודת אמנים עם מקהלות חובבים כקהילות יוצרות ברחבי העולם.

פרופ' ג'ייסון אדוארד לואיס – פרופסור לאמנויות ממוחשבות ועיצוב דיגיטלי באוניברסיטת קונקורדיה, מונטריאול, קנדה. מנהל התכנית למדיה ממוחשבת ודימיוּן עתיד בקהילות ילידיות בקנדה. מנהל תכנית סדנאות במדיה דיגיטלית בנושא סיפור הקהילה האבוריג'ינלית של האינואיטים (אסקימוסים) בקנדה. מיכל שמיר – אמנית, מרצה ואוצרת. מכהנת כראש בית הספר לאמנות, חברה ותרבות במכללה האקדמית ספיר. במסגרת זו מובילה פרויקטים המגיעים מקהילות כגון אתיופים, בדווים, נפגעי הלם קרב ועוד – רבים של "ארטיביזם" –אקטיביזם אמנותי, עם הסטודנטים באזור הדרום – שתורמים בחזרה לקהילותיהם באמצעות האמנויות.

עודד הירש – אמן וידאו וקולנוע ניסיוני. כבן לאב שנפצע בתאונת דרכים והפך לנכה כשעודד היה בן חמש הוא מתמודד בפעולתו האמנותית עם צרכיהם של אנשים עם מוגבלויות. אביו היה הגיבור הראשי של סרטו "50 כחול" בו הובל והועלה בעודו בכיסא הגלגלים שלו למגדל שמירה מוקף מים בכנרת. כיום עובד הירש כאמן עם קהילות של בעלי צרכים מיוחדים.

אבי מוגרבי –במאי קולנוע ואמן ישראלי, המתרכז ביצירת קולנוע תיעודי, לעתים בעל אופי ניסיוני, ולרוב בעל אמירה ביקורתית נוקבת על החברה הישראלית. בכנס ידבר על שיתוף פעולה עם יוצר התיאטרון הקהילתי

ד"ר חן אלון – שביים הצגה עם מבקשי מקלט מאפריקה במתקן "חולות". מוגרבי תיעד את התהליך בסרטו "בין גדרות".

ד"ר אלדה אוונגלו, קפריסין – חוקרת תיאטרון, דרמטורגית ואמנית רב תחומית בתחום התיאטרון הקהילתי. יזמה ומנהלת תיאטרון המקרב בין קפריסאים ממוצא יווני ותורכי ופועלת גם עם פליטים מארצות האסלאם החיים בקפריסין.

bottom of page