top of page
  • Writer's pictureרעי דישון

על תפיסות שונות של אמן/אמנות (30 שנה לאירוע ברנינג מן)


Temple of Transformation, by David Best crew, 2011


מזל טוב ליום הולדת ! כן, גם היום אפשר לחגוג את החיים (והיום עוד יותר מתמיד ;) אז לפני כמה שעות נפתחו השערים לאירוע ברנינג מן (Burning Man האיש הבוער) ש-30 שנים ימלאו לו השנה ונולד על חוף בייקר הנושק לסן פרנסיסקו בידי לארי הארווי וג'רי ג'יימס. בזמנו דמות ("effigy") העץ שלארי בנה בסוף חודש יוני של שנת 86' התנשאה לגובה של כ-3 מטרים ולטקס השריפה התקבצו כ-20 איש.


מאז אותה שנה דברים קצת גדלו, ולא מעט נודיסטים עברו בחוף בייקר וגם האירוע עצמו כעבור 4 שנים עבר למידבר הסלע השחור שבמדינת נוודה. מהלך זה קרה לאחר שהמסורת השנתית שהלכה וגדלה משכה אליה אלפי אנשים ובסופו של דבר המשטרה לא איפשרה לה להתקיים יותר על חוף הים. חבורת הקקאפוניה שפעלה באותו הזמן בסן פרנסיסקו ולוס אנג'לס הזמינה את המייסדים להצטרף אליהם ל"טיול אל הזון" (Zone trip) הרביעי במספר וכך נדד לו האירוע למקום בו הוא נערך עד עצם היום הזה. בשנים האחרונות לאירוע שנערך במשך שבוע בסוף חודש אוג' מגיעים כ-65,000 אנשים לחוויה של שבוע במדבר מסביב לדמות האיש (שמאז לשנת 86 צמחה לה לגובה של כ-40 מטרים) ומסביב לעשרת העקרונות של הקהילה. אחת מדמויות הפסטיבל היא ג'ון (Halcyon) שטיין ממחנה "אומת החיבוקים" שמשתף אותנו במחשבות די מעניינות אודות מיהו "אמנ/ית" ומהות העשייה שלו.



אז כן, כאמנים אנו יודעים שלעיתים ה"מיסגור" של דברים הוא חשוב ביותר. כשאנו בוחנים את המציאות היומיומית שלנו מרבית הפעמים נמצא שחלק נכבד מהמרחבים לא ממש מאפשרים (שלא נגיד מעודדים)מעורבות, השתתפות, נתינה, ביטוי עצמי (שלא נגיד "ראדיקלי"), מאמץ קהילתי ועוד בקונטקסט שאלמנט המיסחור ומסחריות קטן בו ככל האפשר ויש בו פידבק שהוא חיובי לרוב.

במקביל כולנו מודעים לעובדה שכל בני האדם רוצים להביע את עצמם, ליצור משהו בעל משמעות בעולם הזה (ולעיתים רוצים גם לשתף הבעה זאת בקרב הציבור), כשבנוסף אלו מבינכם הפעילים ב"שדה התרבות/אמנות" המקצועי מודעים לאתגר שביצירת (או מציאת) במה/גלריה נאותה, מכובדת, רשמית להציג ההבעה הזאת ולגייס משאבים עצמיים/קהילתיים בעבור זה.


אז מה יביא העתיד ? - זאת לא נדע (אבל זה כמובן תלוי בי ובך...) ובנתיים ובכל אופן - מזל טוב ליומהולדת 30 לאירוע ברנינג מן - גם את/ה מוזמנים לחגוג אותו איך שאתם רואים לנכון ואיפה שאתם לא תהיו - וכמו שאומרים - Burn ya later ;)



bottom of page