top of page
  • Writer's pictureרעי דישון

אמניות ופועלות העולם התאחדו !


אז אתמול שמעתי שהאירוע של קבוצת SuperGirlz היה מצויין ומסיבה של 500 בנות זה מרגיש ממה אחרת באנרגיות ממסיבות מעורבות - אז מה בין דימוי גוף, מגדר, נשיות, יופי והתרבות שלנו ? השבוע נתקלתי בסירטון הזה שסוקר נקודה מעניינת בהוויה התרבותית שלנו ומעלה את השאלה - האם דווקא החוסר בעירום חופשי במקומות ציבוריים דווקא יכול להביא לדימוי יופי וגוף שאינם נכונים, מסרים שעולים מתקשורת ההמונים.

העמותה לחקר אמנות נשים ומגדר בישראל, שנוסדה לפני כשנה וחצי גם נוגעת בנושאים אלו ועוד, העמותה הוקמה מתוך מודעות לבעיית הדיסציפלינה של חקר המגדר באמנות הישראלית. כאשר התכנית ללימודי נשים ומגדר באוניברסיטת ת"א נוסדה לפני כ-15 שנה, מסלול אמנות היה אחד מהמסלולים העיקריים, אך הוא הלך ודעך עד שכמעט נעלם. מטרתה של העמותה הוא לעורר את המודעות לבעיה ולשנות את המצב, ואכן, לאחר פגישה ביו נציגות העמותה לבין הראשה החדשה של התכנית, ניכר כבר עתה שינוי לטובה בשנת הלימודים הנוכחית, ואנו מקוות שכך זה ימשיך. בנוסף העמותה שמה לה לדגל לקדם את התחומים הבאים: סקר תכניות לימודי נשים ומגדר ועידכון תוכניות הלימודים בתכנים עכשוויים מעודכנים, סקר מוזיאונים וגלריות וסקר פרסים: מטרה נוספת שהעמותה שמה לעצמה היא שיפור מעמדן ומצבן של נשים-אמניות בארץ. לצערנו עדיין יש הדרה של נשים אמניות מתכניות הלימודים, הן במגדר והן בתולדות האמנות, וגם מהמוזיאונים הגדולים שאינם מרבים להציג נשים. זאת נוכיח בכמה סקרים שאנחנו מכינות. דיונים בבעיות אלה יופיעו גם במחקרים ומאמרים שנפרסם באתר. אנחנו מקוות להביא את הנתונים בפני המוסדות הרלוונטיים בתקווה להניע אותם לשפר את המצב.ריכוז סקר תכניות לימוד ופרוייקטים בתולדות האמנות: תכניות הלימודים השונות בתולדות האמנות, החל מבתי ספר וכלה באוניברסיטאות, ממעטות להזכיר אמניות. בכוונתנו לאתר שמות של אמניות, לעודד מחקר עליהן, לשלב אמניות בפעילות העמותה, לפעול להכנסת שמן לתכניות הלימוד באמנות בארץ.


לבסוף, מטרת העמותה לקיים כנסים בנושאי אמנות נשים ומגדר בישראל. העמותה קיבלה את חסות החוג לתולדות האומנות והתכנית ללימודי נשים ומגדר באוניברסיטת תל-אביב. הכנס הראשון של העמותה יתקיים בימים ד-ה, 1-2.2.17, בבנין מכסיקו באוניברסיטת תל-אביב, בשיתוף בין העמותה לחקר אמנות נשים ומגדר בישראל, החוג לתולדות האמנות, הקרן לחקר אמנות ישראלית TIAF והארכיון לתיעוד ולחקר האמנות בישראל, הפקולטה לאמנויות ע"ש יולנדה ודוד כץ, אוניברסיטת תל אביב.


זהו כנס ראשון שיזמה העמותה לחקר אמנות נשים ומגדר בישראל, שנוסדה לפני כשנה וחצי, וייחודו בכך שהנו כנס המתמקד בנושאי נשים ומגדר באמנויות השונות: אמנות פלסטית, קולנוע, תיאטרון, מיצג ומופע ועוד – נושאים שנזנחו בעשור האחרון הן בכנסים והן בתכניות הלימודים של התכניות השונות ללימודי מגדר.


מטרת הכנס לעורר מחדש את המחקר בנושאי מגדר באמנויות ואת המחקר על נשים יוצרות, הן עכשוויות והן כאלו שנשכחו ונעלמו מההיסטוריה של התרבות הישראלית. יש בו הרצאות מגוונות המתבססות על מחקרים חדשים בתחומים אלה.


הכנס פתוח לקהל הרחב ללא צורך בהרשמה לינק לתוכניה עם הלו"ז המלא של הכנס ורשימת ההרצאות


-------------------------------------


כמה ימים קודם לכן ביום שבת, 28.1, בשעה 12:00 יערך אירוע פתיחת התערוכה 'תנועת הפועלות' וחנוכת פסלי גן חדשים בשם 'עולם האישה – גלגול נשמות של פסלים', תרומת האמנית ציונה שמשי למוזיאון. התערוכה הינה הפעילות הראשונה של סמדר קרן שנבחרה למנהלת ואוצרת מוזיאון בית אורי ורמי נחושתן ותחליף את רות שדמון שכיהנה בתפקיד ב-27 שנים האחרונות. קרן היא אוצרת בתחומי האמנות, העיצוב וההיסטוריה. בעבר שימשה כמנהלת אגף התערוכות במוזיאון בית התפוצות וכמפיקת מובי - מוזיאוני בת ים. במהלך שלוש השנים האחרונות פעלה כאוצרת עצמאית וכמנהלת פרויקטים בתחום התרבות והאמנות.





bottom of page