top of page
  • Writer's pictureרעי דישון

הילחמי או ברחי !


האם את/ה נלחמ/ת או בורח/ת ? זאת איננה רק שאלה (שאינה רטורית) עבור קוראי הפוסט הזה אלא גם אחד מהמונחים מתחום הפיזיולוגיה והפסיכולוגיה המציין תבנית של שינויים גופניים, כחלק ממנגנון הישרדותי-אבולוציוני, אשר מכין את האדם או את בעל-החיים להתמודד פיזית עם איום או סכנה מיידית. זאת גם התפיסה שלנו כ"אמנים ישראלים" בשלב ההתהוות שלנו כארגון grassroot - יש לנו שתי אפשרויות של איך לפעול כאמנים (כשאחת מהן פשוט אינה באה בחשבון :)

בראש עולה לו הזיכרון של זעקותיו של פטריק מקגוהן - "אינני מספר - הנני אדם חופשי !" בסדרה "האסיר" ששודרה בין השנים 1967 - 1968 בעודו בורח מכדור לבן גדול הרודף אחריו (ד"א כדור דומה מוצג בימים אלו במסגרת התערוכה ניאו ברטליזם בבית הנסן בימים אלו - עד ה25.5) אז כן, נראה שימים קשים עוברים עלינו (אם כבר גאולה אבן מזילה אתמול דמעות בשידור חי בעקבות בשורת איוב אותה היא מקבלת בשידור חי) ואוטוטו יולי-אוג' האכזריים באים אלינו - אז מה בין "חדר מילוט" או אולי "תהרגי אותי וזהו" או אולי סתם "מחשבות על בריחה ?" - מאיפה וממי, איך, עם מי, עם מה והשאלה הכי חשובה אולי - לאן. שתי תערוכות תחת השמות הללו שקו דמיוני מעניין עובר בינהם יפתחו ביום חמישי הקרוב (11.5) בשעה 20:00 - אחת בגלרית המדרשה לאמנות בית ברל (כשהגלריה כשמה הוא נמצאת ב"ירקון 19" בתל אביב) ואילו השניה במוזיאון נחום גוטמן לאמנות וגם הכנס השנתי של המחלקה לאמנות בבצלאל סביב הנושא הנ"ל - "בריחה" יערך בעוד שבוע בירושלים.

​צייר לגו, שרון זרגרי

שרון זרגרי - "תהרגי אותי וזהו", אוצר - בועז ארד.

גיבורים של סרטי פעולה, גבריות במשבר, גוף אשה. אלה חלק מהמרכיבים של עולם הדימויים של שרון זרגרי. במסע החיפוש שלו בין הנרטיבים הגדולים של התרבות לנרטבים הקטנים של העולם הפרטי, הוא מסמן אבני דרך, דימויים שנחרטו. בונה עולם משאריות של גבורי ילדות, מנשים אותם כדי לתת להם עוד שעת חסד של גשמיות. זרגרי מייצר תיאטרון של גבורה ועליבות, שליטה ואובדנה, הומור ופאתוס ופואטיות. הוא מנסה לאחות מראה שנשברה ומקבל קלידיוסקופ חושני, מושך ודוחה ומביך ומשמח.

גלריית המדרשה - ״הירקון 19"

הפקולטה לאמנויות המדרשה, המכללה האקדמית בית ברל, בתל אביב

כתובת: רחוב הירקון 19, תל-אביב.

שעות פתיחה: א'-ה' 13:00 – 20:00, יום ו' 10:00 – 14:00, יום שבת 11:00 – 14:00

חדר מילוט (Escape Room) הוא חלל שבו הופכת מציאות דמיונית למציאות מוחשית. בחלל זה עוברים המבקרים מהלך של התמודדות עם תעלומות שיש למצוא את פתרונן כדי להמשיך את המסע וכדי להיחלץ מהמקום. בישראל יש כיום עשרות חדרי מילוט בנושאים שונים, המשמשים משחק חברתי מאתגר ומעודדים עבודת צוות. חדרי המילוט פותחו על ידי יפני בשם טאקאו קאטו מקיוטו, אשר כילד שאף להפוך סיפורים להרפתקה ממשית ומציתת דמיון. אוצרות התערוכה מציעות למבקר בתערוכה להתבונן בה כאילו חלל המוזיאון הוא מעין חדר מילוט ובלבּה של כל אחת מהעבודות המוצגות חבוי המניע הנסתר של האמן ליצירת העבודה. הצופה מוזמן לפענח את היצירה ולגלות את אותה חוויה אישית ההופכת לאוניברסאלית וחוצה גבולות. האמנים המציגים: שחר אפק, דוריאן גוטליב, עדן חברוני, אפרת חכימי, ניב כהן, גילי לביא, דור זליכה לוי, גיא ניסנהויז, חן צרפתי, טל רוזן אליעזר, איריס שטרית "חדר מילוט", תערוכה קבוצתית בהשתתפות 11 אמנים צעירים, אוצרות: דליה לוין, מירי בן-משה ונציה

פתיחה, יום ה' ה-11.5.2017 נעילה: 2.9.2017

מוזיאון נחום גוטמן לאמנות שעות פתיחת המוזיאון:

יום א': סגור, ימים ב'-ה' :10:00-16:00, יום ו' :10:00-14:00, יום שבת: 10:00-15:00

שמעון רוקח 21, נווה צדק, תל אביב - יפו

bottom of page