top of page
  • Writer's pictureרעי דישון

אז מי הם "אמנים ישראלים" - תוצאות הסקר

כחלק מהפעילות שלנו ב"אמנים ישראלים" - קהילה מקצועית לאמנים פלסטיים, אנו עורכים מפעם לפעם מחקרים, בדיקות וסקרים בכדי להיות עם הדופק לגבי מה שקורה בעולם האמנות המקומי והגלובלי וכן לשתף את הממצאים עם קהילת האמנים, מוסדות וארגונים מקצועיים הפועלים בתחום.

לפני קצת יותר מחודש ערכנו סקר קצר בכדי לראות באיזה שלב בקריירה נמצאים האמנים השונים איתם אנו בקשר וכן לקבל תחושה כלשהי לגבי האתגרים והצרכים השונים הקיימים בשדה ואיתם הם מתמודדים. הסקר נשלח ליותר מ-1500 אמנים שנרשמו לניוזלטר שלנו/באתר, פורסם דרך הדף שלנו שלו יותר מ-4400 חברים, בכמה מקבוצות הפייסבוק שאנו מובילים, כמה קבוצות נוספות וגם שותף ע"י האיגוד המקצועית של האמנים הפלסטיים. אנו שמחים לשתף אתכם בממצאי הסקר אותו מלאו למעלה מ-120 אמנים (ותודה לכל מי שהקדיש כמה דקות מזמנו) - אם יש לכם שאלות או הצעות נוספות, הערות, הארות או השערות אותם תרצו לבדוק בסקר הבא נשמח לשמוע ממכם.

---------------

"מבחינת איזור מגורים - איפה את/ה גר/ה ?" 34.4% ענו שהם גרים בתל אביב

27.2% באיזור המרכז (גבעתיים זה באיזור המרכז - ככה למי שציינ/ה אותה כעיר נפרדת :)

13.6% בירושלים

ו-8% בצפון הארץ וחיפה קיבלה 5.6% דרום הארץ קיבלה 4% ובאר שבע 2.4% וכפי שאתם יכולים לראות המרכז מוביל / אנחנו עדיין לא הכי מחוברים לפריפריה.

השאלה הבאה הייתה - "איפה את/ה נמצא בקריירה שלך" (כשכאמור הפוקוס שלנו בארגון בשלב זה הוא סביב אמנים שנמצאים בתחילת/אמצע הקריירה שלהם (ופחות משנה לנו באיזה גיל התחילו)

מרבית העונים - 31.2% ענו שהם אמנים הפועלים ויוצרים בשדה ב-15 שנים האחרונות ישנו "מאבק" צמוד עם תיקו של 20% מהעונים בין אמנים שסיימו את לימודיהם ב-5 שנים האחרונות לבין 20.8% מהמשיבים השיבו שהם "אמני קריירה שנייה" (ז"א עשו הסבה מקצועית לאחר קריירה ועיסוק כלשהו בתחום אחר). 11.2% מהאמנים ענו שהינם בכלל "יוצר/ת אוטודידקט שלא למד לימודים אקדמאיים" ו-4% ציינו שהם עדיין במהלך לימודים אקדמאיים.

אחת התשובות המפתיעות שקיבלנו היא שרק קצת פחות מ-9% מהמשיבים היו באחד מתשעת המפגשים של "להיות מקצוענית" שערכנו בזמנו במוזיאון תל אביב לאמנות ובשיתוף עם איגוד האמנים הפלסטיים (מפגשים שהיו די מוצלחים והגיעו אליהם כמה עשרות אנשים.

לנושא של פיתוח קריירה לאמנים אנו מתייסים מ-3 כיוונים

- פיתוח אמנותית (בהקשר של שדה האמנות הפלסטי - המקומי והגלובלי, תיאוריה של אמנות, פילוסופיה, מבנה שדה האמנות וכ"ו),

- פיתוח מקצועי יצירתי כאמנ/ית פלסטי - אם זה פיתוח של כלים, כישורים, יכולות מקצועיות ופיתוח יצירתי - ופיתוח עסקי כעצמאי/עסק זעיר.

כמה מהתשובות המרכזיות לשאלה "אילו מהסדנאות הבאות יהיו המועילות והרלוונטיות ביותר עבורך מבחינת פיתוח מקצועי כאמן" (כשלמשיבים ניתנה האפשרות לבחור ביותר מסדנא אחת) 70.4% נטוורקינג עם קולגות (מה שמחזק וממחיש את הצורך והרצון לקהילתיות),

בתיקו עם כמעט 50% מהעונים הגיעו גם סדנאות הגשה לקולות קוראים וגם מפגשי השראה עם יוצרים מובילים מכל מיני תחומי יצירה כששליש מהעונים גם התעניינו בסדנא של הכרות עם מבנה עולם האמנות. לשאלה "אילו מהסדנאות הבאות יהיו המועילות והרלוונטיות ביותר עבורך מבחינת התחום העסקי" יותר מ-63% השיבו שהם מעוניינים במפגש סביב בניית מפת קריירה, יותר מ-55% היו מעוניינים ללמוד איך פונים ומגיעים לקהלים חדשים ו-28% היו מעוניינים ללמוד איך בונים אתר אישי

מבחינת כלים טכנולוגיים - אני לא בטוח אם ניסחנו את השאלה "האם יעניין אותך גם סדנא/מפגש סביב כלים טכנולוגיים" כמו שצריך (מכיוון שזה לא ממש ברור אלו כלים טכנולוגיים יכולים לעמוד לרשות האמנים - כמו לדוגמא הכלי הזה לחיתוך ושמירת תמונות מהדפדפן איתו עשינו שימוש רב כשעברתי על הפוסט הזה) אבל בכל אופן 32% ענו שירצו בסדנא על כלים טכנולוגיים ו-43.2% ענו ש"אולי, תלוי איזה כלים".

כמה מהתשובות המעניינות היו: "יודעת פוטושופ, יעניין אותי עריכה באילוסטריטור ועריכת וידאו" או "צריכה בעיקר לא לפחד מהטכנולוגיה שמתקדמת בצעדי ענק ולדעת להשתלב עם העלום העתידני ההזוי שמחכה לנו" או "אשמח ללמוד מידול תלת מימד" וגם למתקדמים "יודע תוכנות עריכה באופן בסיסי, חושב שצריך ארדואינו, zbrush, maya, ותוכנות מיפוי וידאו כמו אלמנט 5 וכאלה"

כשאחת השאלות המעניינות ששאלנו לדעתי הייתה "אלו ערכים, פעילויות, מפגשים ואירועים לדעתך חשובים בכדי ליצור ולקיים קהילה מקצועית משגשגת ופורחת של אמנים ישראלים."

כמה מהתשובות היו:

"פסטיבלים הקוראים לשיתופי פעולה, חיבורים לחללים ליצירת מפגשי עבודה, סדנאות ורזידנסיז, מפגשי תוכן ספציפיים, מפגשי סטודיו אמן הכרות וגיבוש קהילה ביקורתית"

"חשוב לחשוף את עבודות האמנות לביקורת בונה בפני אמנים מקצועיים וכאלה שמלמדים אמנות בבצלאל,מדרשה ועוד"

"שיתוף, מקצועיות, שקיפות, פרגון"

"בשבילי- השראה הדדית. תערוכות משותפות, יחיד, הופעות וכדומה. תערוכות של האמנים המשתתפים, מרתון ציור, סיבובי גלריות משותפים"

"לגייס אוצרים לביקורי סטודיו מוסדרים בקביעות, לתת להם ציונים פומביים על כך."

"מידע נגיש לקול קורא, יצירת חללי תצוגה של אמנים ולמענם ולמען הקהילה"

"הייתי רוצה לראות מעורבות גדולה יותר של עולם האמנות לעולם היום יומי. אשמח להשתתף במפגשים בעלי אופי לימודי והפריה הדדית בהם אוכל להעשיר את הידע שלי ולאפשר לאחרים להיות מועשרים על ידי"

"הקמת קבוצה יוצרת הנפגשת קבוע ועובדת על פרויקט משותף או בנפרד על פרויקטים אישיים עצמאיים ( אך באותו החלל)."

"מפגשי נטוורקינג זה חשוב בשביל לדעת מי פועל איתך באותה הזירה, וגם מפגשים שמעלים לדיון סוגיות בתחום האמנות ובהתכתבות עם החברה והפוליטיקה בארץ כדי שיצאו משם חיבורים של אנשים עם תפיסות ואג'נדות דומות. כמו כן מתן דגש לתרבות ופנאי עבור הקהילה מייצרת חיבורים כאלה, וגם אירועי חשיפה ואירועי מכירה שיעזרו למנף ולתמוך כלכלית בחברים בקהילה. קהילת המוזיקה היא דוגמא טובה לאיך זה קורה וכך גם קהילת המידברן והכתבים של מאלקולם אקס שמדבר על זה עבור הקהילה השחורה בארהב בימיו.שיח פתוח בין כל סוגי האמנים"

"לטעמי קהילת אמנים חייבת לדרוש מהמדינה כלים כלכליים אשר יאפשרו לקהילה ליזום תחרויות סביב ארועים ומועדים. במילים פשוטות יותר יש לקהילה חובה להעצים את שולייה הפחות מוכרים על ידי שימוש בכוח האמנים המבוססים.

"לא יודעת מה יגרום לקהילה לפעול יחד"

"ערכים חשובים בעיני הם שיתוף, פרגון, השראה, חדשנות, ארועי נטוורקינג הם הדבר הכי חשוב כדי להפרות אחת את השני.. אולי לעשות את זה אבל בקונספט אינטימי. כל פעם מפגשים של קבוצות קטנות.. לאט לאט אנשים יתחילו להכיר אנשים אחרים ויבנו את הקבוצה האינטימית שלהם...חיזוק הקהילה מבחינה תחוקתית לזכויות יוצרים. יוזמה של מכירה מול אספנים, ייצוג שיתופי באירוע אמנות בעולם וקניית בוטים משותפים ומסובסדים על ידי משרד התרבות"

"אירועים ומפגשים אשר סובבים סביב שיח, למידה משותפת, קריאה, צפייה, ביקורת. כל פלטפורמה של שיח מבורכת וחשובה בעיניי הרבה יותר מסדנאות מקצועיות."

"מעט מדי תערוכות שממומנות מכספי ציבור פתוחות לקולות קוראים. יותר מדי מבוסס על קשרים אישיים"

"דיון על התרומה שלנו כאמנים לתרבות הישראלית וליצירת חמלה בין מגזרים שונים"

"ביקור בתערוכות, אמנים מספרים על האמנות שלהם, תכנים שיווקיים, אתר משותף, תערוכות אינטרנטיות, עיתון אינטרנטי..תחושת שייכות. חברות וקולגיות. לגעת בקהל רחב גם."

לסיום העלנו שתי שאלות נוספות שענו עליהם לא מעט אנשים עם שלל תגובות והצעות שונות כשהשאלות היום:

האם יש לך הערות או הצעות נוספות, סדנא או מפגש שאת/ה יכולה ורוצה להעביר ?

אנו נגיע לנושא הזה כנראה מאוחר יותר ותודה לכל אלו שהשיבו ורוצים לשתף בקישורים שלהם

האם ישנם שירותים לוגיסטיים/כלכליים שתרצו לקבל ? כן, מסתבר שאמנים רוצים לשחרר לא מעט שירותים לוגיסטיים/בירוקרטיים במידה והם יכולים וגם לנושא הזה אנו מקווים שנוכל להגיע ולתת לו איזה פתרון בקרוב). אז כן, יש לא מעט תובנות וגם לא מעט עבודה לפנינו... ותודה שוב לכל העונים, נתראה בקרוב.

bottom of page